Σύμφωνα με τον δήμαρχο Χάρη Δούκα, ο νέος κανονισμός «βάζει τέλος στο χάος» που προκαλεί η άναρχη κυκλοφορία και στάθμευση των πατινιών, ενώ παράλληλα ενθαρρύνει τη μικροκινητικότητα μέσα από κανόνες που ισχύουν για όλες τις Δημοτικές Κοινότητες. Ο δήμος δημιουργεί 1.574 θέσεις στάθμευσης σε 124 ειδικές ζώνες και θεσπίζει σαφή όρια ταχύτητας και χρήσης σε κεντρικά σημεία.
Πού απαγορεύεται η κυκλοφορία των πατινιών
Ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει αυστηρές ζώνες απαγόρευσης, κυρίως σε σημεία μεγάλης επισκεψιμότητας:
-
Η περιοχή γύρω από την Ακρόπολη και το ιστορικό κέντρο.
-
Οι πεζόδρομοι Ερμού και Αιόλου.
-
Άλση και κοινόχρηστοι χώροι που έχουν καθοριστεί από τον δήμο.
Παράλληλα, τα ηλεκτρικά πατίνια δεν επιτρέπεται πλέον:
-
Να κινούνται σε πεζοδρόμια — σε αυτά ο χρήστης πρέπει να περπατάει, έχοντας το πατίνι στο πλάι.
-
Να εισέρχονται σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα.
-
Να λειτουργούν εκτός των καθορισμένων τμημάτων που ορίζει ο δήμος.
Στην περιοχή του Ψυρρή, στον πεζόδρομο Κεραμεικού και σε όλους τους πεζόδρομους, η ταχύτητα περιορίζεται στα 6 χλμ/ώρα.
Κανόνες στάθμευσης για πολίτες και εταιρείες
Για τους ιδιώτες χρήστες προβλέπεται ότι:
-
Η στάθμευση πρέπει να αφήνει ελεύθερη δίοδο τουλάχιστον 1,5 μέτρου.
-
Απαγορεύεται η στάθμευση σε ράμπες, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων και σημεία που εμποδίζουν την προσβασιμότητα.
-
Απαγορεύεται η στάθμευση σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους.
Για τις εταιρείες εκμίσθωσης:
-
Η στάθμευση επιτρέπεται μόνο στις 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες (σύνολο 1.574 θέσεις).
-
Οι θέσεις έχουν προκαθορισμένες διαστάσεις (1,3 μ. x 0,4 μ.).
-
Η ετήσια χρέωση διαφέρει ανά Δημοτική Κοινότητα (60 έως 120 ευρώ ανά θέση).
-
Κάθε εταιρεία μπορεί να διεκδικεί συγκεκριμένο μέγιστο αριθμό θέσεων ανά ζώνη, με διαδικασία αδειοδότησης που ανανεώνεται ετησίως.
Πλαίσιο ελέγχων και κυρώσεων
Για την εφαρμογή των κανόνων:
-
Τα Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να διαθέτουν μοναδικό σειριακό αριθμό και να καταγράφονται σε ειδικό Μητρώο.
-
Οι παραβάσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης τιμωρούνται με τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ.
-
Η Δημοτική Αστυνομία και οι αρμόδιες Αστυνομικές Αρχές πραγματοποιούν ελέγχους ταχύτητας και ζωνών απαγόρευσης.
-
Παράνομα σταθμευμένα πατίνια θα απομακρύνονται.
-
Η άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου μπορεί να ανακληθεί σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων παραβάσεων.
Η παρακολούθηση του στόλου των εταιρειών θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο μέσω ειδικού λογισμικού σε συνεργασία με τη ΔΑΕΜ Α.Ε. ΟΤΑ.
Ψηφιακή σήμανση και ενημέρωση
Η εφαρμογή του νέου πλαισίου θα συνοδεύεται από:
-
Νέα σήμανση στους δρόμους και στους ειδικούς χώρους στάθμευσης.
-
Ψηφιακή παρακολούθηση θέσεων και χρεώσεων μέσω ειδικής πλατφόρμας.
-
Ενημερωτική καμπάνια ώστε οι χρήστες και οι εταιρείες να προσαρμοστούν ομαλά στους κανόνες.
Με τον νέο κανονισμό, ο δήμος Αθηναίων στοχεύει σε καλύτερη οργάνωση του δημόσιου χώρου, ασφάλεια για τους πεζούς και ομαλή ένταξη της μικροκινητικότητας στο καθημερινό αστικό περιβάλλον.