Η αλλαγή σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 1953, όταν οι τελευταίες γραμμές του τραμ ξηλώθηκαν για να δώσουν τη θέση τους στα πρώτα τρόλεϊ.
Η έναρξη της μετάβασης
Το πρωί της Κυριακής, στις 10:30, από την Ακτή Μιαούλη στον Πειραιά ξεκίνησε η διαδικασία αποξήλωσης του εναέριου δικτύου. Τα συνεργεία έκοψαν το πρώτο καλώδιο, δίνοντας το σήμα για μια εκτεταμένη επιχείρηση που θα καταργήσει πάνω από το 70% του δικτύου των τρόλεϊ στην περιοχή.
Γιατί αντικαθίστανται τα τρόλεϊ
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, υπογράμμισε ότι η ίδια καθαρή ενέργεια που χρησιμοποιούσαν τα τρόλεϊ για δεκαετίες, μπορεί πλέον να αποδοθεί πιο αποτελεσματικά από τα σύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, πρόσθεσε ότι η μετάβαση θα προσφέρει:
-
οικονομία στον πολίτη και στο κράτος,
-
εκσυγχρονισμό των μετακινήσεων,
-
αισθητική αναβάθμιση της πόλης.
Το κόστος και τα δεδομένα λειτουργίας
Η οικονομική σύγκριση δείχνει σημαντικό όφελος:
-
Το κόστος ανά χιλιόμετρο για ένα τρόλεϊ: 5,5 ευρώ
-
Το αντίστοιχο για ηλεκτρικό λεωφορείο: 2,5 ευρώ
Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, η συνολική εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους θα ξεπεράσει το 50%, ενώ η μείωση εξόδων συντήρησης και αντικατάστασης δικτύου θα φτάσει έως και 20 εκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα, μέλη των εργαζομένων στα τρόλεϊ, όπως ο Γιώργος Γιολδάσης, επισημαίνουν ότι το τρόλεϊ έχει μεγάλη διάρκεια ζωής:
«Ένα ηλεκτρικό λεωφορείο θα χρειαστεί αλλαγή μπαταριών μέσα σε οκτώ χρόνια, ενώ ένα τρόλεϊ μπορεί να λειτουργεί για 24 χρόνια χωρίς σημαντικές παρεμβάσεις».
Τι σημαίνει η αποξήλωση για τον Πειραιά
Με την αφαίρεση του εναέριου δικτύου, ανοίγει ο δρόμος για να φτάνει το τραμ στον τελικό τερματικό σταθμό, ακριβώς έξω από το λιμάνι — μια εξέλιξη που καθυστερούσε για χρόνια εξαιτίας των καλωδίων των τρόλεϊ.